Artikkelit > Miksi nettisivut ovat välttämättömät yritykselle?
Miksi nettisivut ovat välttämättömät yritykselle?
Verkkosivujen merkitys yrityksille tulisi olla ilmiselvää, mutta näin ei aina ole, kun tutkitaan monien pienten ja keskisuurten yritysten tilannetta. Toisinaan törmää www-sivuihin, joita ei ole vuosikausiin päivitetty, yhteystiedot saattavat olla muuttuneet, sivut eivät toimi matkapuhelimilla, palaute-/yhteydenottolomake ei vie viestejä perille tai sivut eivät edes avaudu, vaan eteen tulee jonkin sortin tietoturvavaroitus. Näiden lisäksi sivuja ei välttämättä edes ole olemassa. Tällaisissa tilanteissa asiakkaalle syntyy helposti mielikuva siitä, ettei yritys tee bisnestä tosissaan eikä ole luotettava toimija. Mutta asiaa voidaan tietysti ajatella positiivisemmin, eli millä tavalla yritys hyötyy informatiivisista ja hyvin toimivista nettisivuista?
#1 Näkyvyys ja yhteystiedot
Nettisivut tarjoavat yritykselle näkyvyyttä Internetissä ja ilmoittavat sen olemassaolosta. Sivut ovat myös paras mahdollisuus yritysesittelylle, koska voit hallita täysin itse sitä, miten esittely tehdään. WWW-sivut ovat olleet jo vuosia oleellisin paikka etsiä yrityksen osoitetta tai puhelinnumeroa kontaktointia varten. Entisajan puhelinluettelot ja netissä toimivat hakemistot ovatkin jääneet turhiksi, koska hakukoneilla kuka tahansa löytää yrityksen tiedot vaivattomammin ja nopeammin (olettaen tietysti, että sivut ovat olemassa).
#2 Markkinointi
Verkkosivut markkinoivat yritystäsi vuorokauden ympäri ja tavoittavat asiakkaita myös nukkuessasi. Jos verrataan markkinointikustannuksia muihin tapoihin, niin nettisivujen arvo on lyömätön. Esimerkiksi markkinointiesitteisiin sisältyy suunnittelukustannuksia, tulostuskustannuksia sekä jakelukustannuksia, ja ne saadaan lopulta toimitettua vain pienelle joukolle potentiaalisia asiakkaita. Samoin lehtien sekä muiden medioiden mainokset tulevat suhteessa hyvin kalliiksi ja saavuttavat vain hetkellisesti verrattain pienen joukon asiakkaita.
#3 Myynti & myynninedistäminen
Osa yrityksistä pyörittää liiketoimintaansa Internetin avustuksella, ja tällöin verkkokauppa on luonnollisesti välttämätön. Toiset taas voisivat lisätä myyntiään tarjoamalla ostovaihtoehdon netin kautta. Vaikkei varsinaista verkkokauppaa haluaisikaan perustaa, voi nettisivujen kautta tarjota kuitenkin myyntiä edistäviä asioita, kuten suositteluja, ystäville jakamisia, erikoistarjouksia, käyttötukea tai vaikkapa uutiskirjeitä.
#4 Luotettavuus
Asiakkaat etsivät ja vertailevat yrityksiä, ja nettisivujen puuttuminen antaa epäluotettavan kuvan, koska suurimmalla osalla yrityksistä on verkkosivut ja tätä pidetään normina kaikin puolin. Vaikka mikä tahansa nettisivu onkin parempi kuin ei mitään, harvemmin ilmaiset tai lähes ilmaiset vaihtoehdot antavat luotettavaa ja hyvää kuvaa yrityksestä.
#5 Palveluiden & tuotteiden esittely
Nettisivut ovat erinomainen mahdollisuus esitellä kattavasti yrityksen tarjonta. Asiakkaat voivat tarkistaa ja vertailla tuotetietoja, ja sivujen kautta voidaan tarjota yksityiskohtaisempaa tietoa, jonka jakaminen muualla voisi olla turhaa tai jopa mahdotonta (esim. videoesittely). Voidaan myös olettaa, että yritykseltä itseltään saadaan kaikkein luotettavinta tietoa. Esimerkiksi ravintoloiden sivuja vertaillessa on mukava nähdä päivän ruokalista tai ostettaessa uutta televisiota on kiva vertailla tarkkoja teknisiä tietoja.
Riittävätkö Facebook-sivut yritykselle?
Jos jaksoit lukea tähän asti, on vastaus tähän kysymykseen varmasti selvinnyt. On kuitenkin tärkeää ottaa asia esille, koska toisinaan törmää yrityksiin, joilta löytyy ainoastaan Facebook-sivut. Tämä ei kuitenkaan ole järkevä taktiikka pitkällä aikavälillä ja saattaa jopa karkottaa osan asiakkaista.
Sosiaalista mediaa on hyvä käyttää yrityksen markkinoinnissa yhtenä osa-alueena, mutta sen varaan asioita ei kannata koskaan jättää. Sosiaalisessa mediassa et myöskään itse kontrolloi kaikkia asioita, vaan joudut aina luottamaan johonkin kolmanteen osapuoleen ja ehtoihin, jotka saattavat muuttua hetkenä minä hyvänsä. Tämän lisäksi joudut käyttämään aktiivisesti kyseistä kanavaa, jotta se säilyisi mielenkiintoisena ja ihmisten kommentoinnit eivät jäisi yksinpuheluiksi.