Artikkelit > Mitä kotisivut maksaa?
Mitä kotisivut maksaa?
Verkkosivut määrittävät nykyisin yrityksen pääasiallisen olemassaolon Internetissä. Siksi niiden rakentamispalveluita on paljon tarjolla. Verkkosivujen tekijää googletellessa ilmestyy läjäpäin vastauksia ja hinnat vaihtelevat muutamasta kympistä kymmeniin tuhansiin euroihin. Tämä aiheuttaa ostajalle hankalan tilanteen, kun vaihtoehtoja pitäisi pystyä jotenkin vertailemaan, mutta vertailu ilman syvällisempää teknistä tietoa on hyvin vaikeaa. Mielessä pyörii kysymyksiä: Onko hyvän laadun takeena koulutus, sertifioinnit, tekijöiden kokemus, tekijöiden määrä, entisten asiakkaiden kokemukset, tuttavien suosittelut, tekijöiden omat kotisivut vai muut heidän toteutettamansa sivut? Entä saako hyvää halvalla?
Kotisivuista puhuttaessa halvalla harvoin saa kunnollista jälkeä, vaikka tämä tietysti riippuu siitä, mitä hintatasoa pitää halpana. Kompromisseja on kuitenkin usein tehtävä, ja jollakin keinolla pitäisi onnistua valikoimaan se oikea tekijä. Tämän artikkelin tarkoituksena on tuoda avoimesti esille erilaisia tapoja, joita nykypäivänä käytetään sivujen tekemisessä ja mitä hintoja sivujen rakentamisesta pyydetään.
Hintaan vaikuttavia tekijöitä
- Kuinka monta sivua rakennetaan?
- Tarvitaanko vaativampia toiminnallisuuksia?
- Tarvitseeko sivujen tekstejä ja kuvia lisätä tai päivittää itse?
- Tarvitseeko sivujen rakennetta päivittää itse tai muuttaa ajan myötä?
- Jos sivuja päivitetään itse, kuinka monta päivittäjää tulee olemaan?
- Kuinka monta vuotta sivujen tulisi kestää, kunnes ne uusitaan?
- Haluatko jättää mahdollisuuden sivujen siirtämiseen toiselle palveluntarjoajalle?
- Haluatko kontrolloida itse verkkosivusi tietoja vai luovutetaanko hallintavalta ulkopuolisille?
- Mikä on arvioitu liikennöintimäärä ja ovatko vierailijat pääosin Suomesta vai ulkomailta?
- Kuinka tärkeitä asioita ovat tietoturvallisuus, hakukonenäkyvyys, nopeus, käytettävyys, saavutettavuus ja visuaalinen ilme?
Tuntihinta, pakettihinta vai kuukausihinta?
On myös päätettävä, halutaanko maksaa tekijälle tuntihinnalla, pakettihinnalla vai osamaksulla kuukausittain. Freelancer-yrittäjiä löytää helpommin tuntitaksalla, mutta toimistot tarjoavat yleensä pakettiratkaisuja. Osa yrityksistä tarjoaa myös kuukausimaksullista vaihtoehtoa, jolloin sivut saa pienemmällä alkupanostuksella.
Tuntihinnoittelua sivuja hankkiessa kannattaa kuitenkin yleensä välttää, ellei kyseessä ole sitten teettäminen jollekin ylläpidetylle kotisivukoneelle, jonka käyttöä tulisi harkita muutoinkin hyvin huolella. Tuntihinta on nimittäin usein epäreilu hyvälle tekijälle tai asiakkaalle, mutta useimmiten kannattava hitaalle tekijälle. Pakettihinnassa maksetaan kerralla palvelusta, ja siksi suunnittelu- ja kilpailuttamisvaiheessa on hyvä tuoda kaikki tarvittavat seikat esille, jotta yllätyksiltä vältyttäisiin. Kuukausihinnoittelut puolestaan useimmiten sitouttavat asiakkaan jollakin tavalla, ja palvelun vaihtaminen jälkikäteen voi olla hankalaa.
Kotisivukoneet
Kyllä, kotisivut on mahdollista saada rakennettua itse ja ilman euromääräisiä kuluja. Täysin ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole olemassa, vaan palveluista maksetaan aina jollakin tavalla. Useimmiten tämä tapa tarkoittaa sitä, että sivuillesi laitetaan mainoksia, kävijöitä seurataan ja kerätty data myydään eteenpäin. Kotisivugeneraattoreissa sivut rakennetaan valmiista teemoista yhdistelemällä ja erilaisten muokkainten avulla. Esimerkki tällaisesta palvelusta on Weebly , jossa käytön voi aloittaa ilmaiseksi ja laajentaa paketin myöhemmin suuremmaksi. Kotisivugeneraattorien ideana on tarjota kaikille helppo tapa rakentaa ja muokata sivuja itse, ja näin sitouttaa käyttäjä palveluun. Käyttäjän oppiessa hyödyntämään palvelua hän alkaa huomata maksullisten pakettien edut ja lopulta asiakas saadaan vaihtamaan kuukausimaksulliseen palveluun. Nämä palvelut ovat järkeenkäypiä, jos olet aloittava, tee se itse -henkinen yrittäjä ja etsit halvinta vaihtoehtoa. Jotkut sivujen tekijät tarjoavat palveluitaan rakentamalla sivut näille tai vastaaville kotisivugeneraattori-alustoille, mutta tällaisesta maksaminen on harvoin kannattavaa, koska näiden palveluiden idea ja kannattavuus perustuu itse rakentamiseen.
Jos yritystoimintasi on jo kannattavaa, ei tällaisten palveluiden kanssa kannata kuitenkaan tuhlata aikaa ja voimavaroja. On hyvä myös muistaa, että oma verkkotunnus on aivan ehdoton yrityksen uskottavuuden kannalta ja tämän käyttäminen on mahdollista vain maksullisissa paketeissa. Samoin latausnopeus, tietoturva ja toimintavarmuus ovat monesti olemattomia tai varsin puutteellisia. Kotisivukoneilla tehdyt sivut eivät ole myöskään siirrettävissä muualle, vaan ne lukitsevat käyttäjän omaan järjestelmäänsä.
Visuaaliset kotisivugeneraattorit
Tämä on usein seuraavaksi halvin vaihtoehto, koska se ei vaadi koodausosaamista. Hintaluokka näissä on normaalisti 500 – 1200 euron välillä, vaikka toisinaan törmää korkeampiinkin hintoihin. Visuaalinen rakentaminen on usein todella nopeaa, ja valmiin sivun julkaisukuntoon laittaminen lasketaan usein tunneissa päivien sijaan. Siksi tämä on yksi edullisempia vaihtoehtoja. Tämä kategoria voitaisiin jakaa tarkemmin vielä kahteen eri toteuttamistapaan:
- Teemaan, jossa on sisäänrakennettuna visuaaliset rakentamisominaisuudet. Esimerkki tällaisesta on WordPress-julkaisujärjestelmässä toimiva Divi -teema. Näiden ongelmana on kuitenkin se, että jos joskus teema halutaan vaihtaa toiseen, ei sitä voida tehdä helposti tai välttämättä lainkaan. Toinen ongelma voi tulla siinä, etteivät tietyt lisäosat ole yhteensopivia teeman kanssa. Toisaalta monet asiat löytyvät teemasta valmiina, rakentaminen on nopeaa ja lopputulosta voidaan helposti muokata myöhemmin.
- Lisäosaan, joka tarjoaa eri teemojen rakenteiden muokkaamisen visuaalisesti. Tällaisia ovat WPBakery Page Builder , Beaver Builder ja Elementor Page Builder . Lisäosan etu on se, että sitä voidaan hyödyntää useissa eri teemoissa ja käyttäminen on usein mahdollista opiskella itse, jolloin tulevista rakennemuutosten päivityksistä ei tarvitse välttämättä maksaa verkkosivujen tekijälle. Haittapuolena valta mahdollistaa myös sivun nopean sotkemisen.
Valmiista sivupohjasta rakennetut sivut
Erilaisia valmiiksi tehtyjä teemoja ja sivupohjia voidaan ostaa ja muokata eri tarkoitusperiin soveltuviksi. Teemat saattavat vaatia hieman koodimuutoksia, mutta ovat kuitenkin pitkälle tehtyjä ja siksi valmiin sivun rakentaminen on nopeampaa. Näiden hinnat vaihtelevat usein 900 – 1800 euron tuntumassa riippuen toteutukseen käytettävästä järjestelmästä sekä sivujen laajuudesta ja lisätoiminnoista. Taidokas toimija osaa tehdä sivupohjiin suurempia muutoksia, jolloin ne eivät enää muistuta alkuperäistä pohjaa ja siten erottuvat muista kyseisellä pohjalla tehdyistä verkkosivuista.
Räätälöidyt verkkosivut
Sivut voidaan rakentaa täysin puhtaalta pöydältä, ensin suunnittelemalla ja sitten koodaamalla. Tai apuna voidaan käyttää jonkinlaista peruspohjaa, jonka päälle rakennetaan suunnitellut sivut. Toteutusten hinnat vaihtelevat suuresti 2 000 – 50 000 euron välillä riippuen täysin työn määrästä. Räätälöidyissä sivuissa voidaan panostaa tietoturvallisuuteen, hienoihin animaatioihin tai toimintanopeuteen. Näissä voidaan ottaa myös paremmin huomioon esteettömyysnäkökulmat, hakukoneoptimoinnit ja muut hienoudet.
Toivottavasti artikkeli hieman valaisi, mitä nettisivut maksavat tänä päivänä. Esitetyt hinnat ovat karkeita yleistyksiä ja on hyvä muistaa, että sivujen hinta kulkee aina käsi kädessä sivujen toiminnallisuuden, laajuuden, yksityiskohtaisuuden, toimintanopeuden, tietoturvallisuuden, visuaalisen ilmeen ja ainutlaatuisuuden kanssa. Nopeasti ei saa aikaan hyvää ja uniikkia lopputulosta eikä sellaista saa myöskään halvalla. Siksi on hyvä miettiä, missä kohtaa haluaa tehdä kompromisseja, jos näitä on tehtävä.