Artikkelit > Verkkokaupan perustaminen
Verkkokaupan perustaminen
Onko mielessäsi tuotteiden myyntiin verkossa perustuva bisnesidea, mutta et tiedä mistä aloittaisit sivujen suhteen? Tai oletko jo aloittanut tuotteiden myynnin netissä, mutta etsit parempia ratkaisuja olemassa olevien tilalle? Jatka lukemista, niin pyrimme vastaamaan kysymyksiin ja tarjoamaan ratkaisuvaihtoehtoja erilaisiin tilanteisiin.
Lähtökohtaisesti verkkokaupan tehtävä on tarjota sovelluskokonaisuus, joka tarjoaa käyttäjille erilaisia toiminallisuuksia ostotapahtumia varten. Näitä toiminteita ovat mm. tuotteiden listaamiset, käyttäjätilit, ostoskorit, maksujärjestelmät ja arvostelumahdollisuudet. Tietysti monet verkkokaupat tarjoavat paljon enemmänkin ominaisuuksia kuin vain nämä, ja siksi kannattaa pohtia, mitä ominaisuuksia omasta verkkokaupasta tulisi löytyä.
Useimmiten verkkokauppoja ei rakenneta alusta pitäen jokaista asiakasta varten, vaan niiden pystyttämisessä hyödynnetään valmiimpia ratkaisuja, jotka tarjoavat ennalta suuren osan halutuista ominaisuuksista. Vaihtoehtoja löytyy runsaasti, ja siksi kannattaa miettiä tapauskohtaisesti, mikä ratkaisuista olisi paras.
Suosituimmat verkkokaupat
Jos tarkastellaan verkkokauppa-alustojen suosiota maailmanlaajuisesti, voidaan huomata nopeasti, että kärkisijoilta löytyvät Shopify- ja WooCommerce -kaupat. Nämä ovat artikkelin kirjoitushetkellä suosituimmat, tarkastellaanpa tilannetta sitten koko Internetin verkkokauppojen osalta tai vaikkapa miljoonan suosituimman verkkosivuston osalta. Liikevaihdoltaan suuremmissa verkkokaupoissa myös Magento ja BigCommerce saavat paremmin jalansijaa.
Suomessa tilanne on hieman yleisestä poikkeava, sillä suosituimpana löytyy Zen Cart. Toinen yllättäjä listalla on pk-yrityksille suunnattu ePages, joka ajaa maailmalla suositumpien kilpailijoidensa Shopifyn ja Squarespacen ohi. Muutoin listalta löytyvät tyypilliset toteutusvaihtoehdot sekä suomalainen MyCashflow.
Suomessa yleisimmät verkkokaupat
Verkkokauppa vaatii palvelimen, kuten normaali verkkosivukin, ja siksi tämä vaikuttaa osaltaan toteutuksen valintaan. Nimittäin verkkokauppa voidaan toteuttaa jo olemassa olevaan verkkosivuun tai olemassa olevalle palvelimelle, mistä usein syntyy säästöjä. Toisaalta jos palvelinta ei ole ennestään eikä sille nähdä mitään tarvetta, kannattaa harkita palveluita, joihin sisältyy myös palvelinmaksu. Hintoja kilpailuttaessa on hyvä ottaa huomioon, mitä kaikkia kuluja eri ominaisuuksista ja toimintatavoista syntyy, ja laskea kustannukset myös useamman vuoden aikajänteellä. Nimittäin jos kaupan perustaa nopeasti kuukausimaksulla kasvattaen sitä kuukausien kuluessa useilla lisäominaisuuksilla, se voi vuosien kuluessa tulla paljonkin kalliimmaksi kuin alusta pitäen rakennettu kauppa itse ylläpidetyllä sisällönhallintajärjestelmällä.
Verkkokauppojen ohjelmistot voidaan jakaa myös avoimen lähdekoodin sovelluksiin ja suljettuihin ympäristöihin. Näiden suurin ero on se, että avoimeen koodiin perustuvat ratkaisut voidaan asentaa omille palvelimille ja niitä voidaan muokata omiin tarpeisiin täysin ilman erillistä maksua tai sopimusta. Yleensä varsinaisten ohjelmistojen käyttö on siis ilmaista, ja maksettavaksi jäävät palvelimen toiminnalliset kulut, mahdolliset lisätoiminnallisuudet sekä kehittäjän kulut. Kauppa on tällöin omassa omistuksessa ja sen voi halutessaan siirtää toiselle palvelimelle.
Suljetut alustat toimivat puolestaan usein siten, että palvelinta ei voi itse valita, vaan ohjelmistoa vuokraava yritys tarjoaa tähän myös palvelimen. Tällöin palvelimesta ei tarvitse huolehtia erikseen, mutta haittapuolena on kontrollin menetys. Toisin sanoen suljetuista ympäristöistä on hankalaa ja usein mahdotonta siirtää verkkokauppaansa muualle, jos palvelua halutaan vaihtaa. Usein myös toiminnallisuutta ei voida mielivaltaisesti muuttaa, vaan on pysyttävä palvelun määrittämien rajojen puitteissa.
Tässä artikkelissa ei ole tarkoituksena kuitenkaan tutkia verkkokauppoja tästä näkökulmasta, mutta tämäkin puoli on hyvä tiedostaa. Jos pohdit verkkokaupan rakentamista tai päivittämistä yritystoiminnassasi, niin luultavasti olet eniten kiinnostunut, mikä ratkaisu voisi sopia parhaiten yrityksesi tilanteeseen. Siksi on parempi lähteä katsomaan eri vaihtoehtoja tarpeen mukaan ja pohtia ennalta seuraavia asioita: mitä tuotteita myydään, mikä on verkkokaupan rakentamisen budjetti ja kohderyhmä.
Verkkoliiketoiminnan kokeileminen
Jos yritykselläsi on jo olemassa verkkosivut ja haluat kokeilla myydä tuotteita pienemmässä mittakaavassa ja mahdollisimman pienillä kuluilla, voidaan sivuille rakentaa tilauslomake. Tilauslomake saadaan toteutettua lähestulkoon mihin verkkosivuun tahansa, ja tottahan toki asia hoituu myös täysin puhtaalta pöydältä, jolloin luodaan sekä verkkosivut että niihin soveltuva lomake. Tilauslomake on paras tapa, jos haluat toimia kokonaan ilman maksuvälittäjää ja näin ollen säästää maksutapahtumien kuluissa.
Tilauslomakkeen avulla asiakas voi lähettää yhteys- ja ostostietonsa myyjälle ja saada automaattisesti sähköpostiinsa laskun, josta maksun saatuaan myyjä voi lähettää tuotteen. Tämä on yksinkertaisin ja edullisin tapa myyjälle, koska mukana ei ole muita osapuolia viemässä omaa osuuttaan myynnistä. Toisaalta tämä on hankalin tapa kuluttajalle, koska maksutapahtuman rekisteröiminen ja tuotteen saaminen ei tapahdu reaaliaikaisesti. Toisekseen asiakkaalla ei ole mahdollisuuksia riitauttaa ongelmatilanteita niin helposti, ja siksi luottamus täytyy ansaita toisella keinolla.
Digitaaliset tuotteet
Digitaalisia tuotteita myytäessä voidaan hyödyntää joko tilauslomaketta tai pienempiä, niihin erikoistuneita verkkokauppapalveluita. Tällaisia palveluita ovat mm. Gumroad , Sellfy ja Selz , jotka tarjoavat kauppasivun suljetussa ympäristössään. Näiden avulla voidaan luoda oma kauppapaikka verkkoon täysin itse, eikä tällöin tarvitse maksaa erikseen kehittäjälle. Maksettavaksi jäävät ainoastaan kyseisten kauppasivujen kuukausittainen toimintamaksu ja mahdolliset maksutapahtumien kulut.
Nämä tulevat järkeväksi ratkaisuksi, jos myyt satunnaisia määriä digitaalisia tuotteita, haluat tarjota maksuvaihtoehtoja asiakkaille, automatisoida digitaalisen tuotteen toimituksen ja haluat toteuttaa kaiken itsenäisesti. Todella pienillä myyntivoitoilla tämä ei välttämättä kannata, mutta toisaalta palvelut skaalautuvat helposti suuremmille ostopiikeille.
Verkkokauppa verkkosivun kyljessä
Osa sisällönhallintajärjestelmistä tarjoaa keinoja lisätä verkkokaupan toiminnallisuudet olemassa olevaan sivustoon. Sivu voidaan rakentaa joko täysin tyhjästä tai kasvattaa esimerkiksi blogin toiminnallisuutta lisäämällä siihen verkkokauppa. Tällaisia järjestelmiä ovat WordPressissä toimivat WooCommerce ja Cart66 sekä Drupalissa toimivat Drupal Commerce ja Ubercart . Nämä tarjoavat paremmat hallinta- ja muokkaamismahdollisuudet käyttäjälle sekä soveltuvat hyvin pienille ja keskisuurille kaupoille.
Esimerkiksi WordPress-sivuston kautta voidaan helposti myydä niin digitaalisia kuin fyysisiäkin tuotteita. Sisällönhallintajärjestelmien etuna on se, että ne tarjoavat ennestään keinot käyttäjätilien luomiseen ja hallintaan. Tietoturvaan ja käyttönopeuteen voidaan vaikuttaa itse valitsemalla sopivat palveluntarjoajat, mutta verkkosivujen luonti on hankalampaa tehdä itsenäisesti ja useimmiten se vaatii kehittäjän apua.
Verkkokauppa kuukausimaksullisella paketilla
Etsitkö suhteellisen helppoa itse toteutettavaa tai muokattavaa ratkaisua, jossa päivityksistä ei tarvitse pitää huolta? Nykyisin näissäkin on kova kilpailu ja tarjolla on useita koodiltaan suljettuja PaaS/SaaS (Platform/Software as a Service) -ratkaisuja. Nämä vaihtoehdot soveltuvat pienille ja keskisuurille kaupoille sekä niille, jotka haluavat kaupan nopeasti toimintaan ja mieluiten vielä rakentaa sen itse.
Ideana on se, että ensin rekisteröidytään palveluun, valitaan teema sivua varten ja ruvetaan täyttämään tuotetietoja ja muita tekstejä. Peruskauppa on pystyssä tunneissa ja toiminnallisuutta voidaan lisätä maksullisilla lisäosilla. Nettipuljun pystyttäminen on siis mahdollista täysin itsenäisesti ilman kehittäjää, mutta kehittäjä voi hoitaa puolestasi myös koko homman tai jonkin osa-alueen, kuten vaikkapa teeman rakentamisen tai muokkaamisen. Mainittavimmat esimerkit tällaisista palveluista ova Shopify , Squarespace ja Volusion .
Jos tällaiset ratkaisut vaikuttavat parhaimmilta yrityksellesi, kannattaa tutkia tarkkaan, paljonko kustannukset tulevat olemaan vuositasolla sisältäen palvelun kuukausimaksun, tarvittavat teemat ja lisäosat, maksuvälittäjien kulut sekä mahdollisen kehittäjän hinnan. Nimittäin vaikka nämä saattavat aluksi kuulostaa edullisemmilta vaihtoehdoilta, vuosien kuluessa hinta saattaakin kasvaa huomattavasti kalliimmaksi.
Kivijalkakauppa verkossa
Kun halutaan lisätä suurempi valikoima tuotteita myyntiin verkkoon ja säilyttää täysi hallintavalta kauppaan itsellä, kannattaa valita suoraan ohjelmisto, joka on tarkoitettu tällaiseen toimintaan. Avoimeen lähdekoodiin perustuvat verkkokauppaohjelmistot on rakennettu juuri tätä varten ja siksi ne ovatkin parhaita ratkaisuja, kun kuukausimaksulla ylläpidettävät pakettiratkaisut eivät tunnu sopivalta. Näissä tuotteiden myyminen ei ole myöskään lisäosalla tuotettu ratkaisu (vrt. WooCommerce), vaan itse tarkoitus.
Tämän kategorian merkittävimmät toteutukset ovat PrestaShop , OpenCart , osCommerce ja Zen Cart . Verkkokauppasovellukset ovat ilmaisia, mutta on hyvä muistaa, että palvelimesta, kehittämisestä ja käytettävistä maksuvälittäjistä syntyy kuluja. Positiivisena puolena kauppa on tällöin täysin omassa hallinnassa ja omistuksessa, eikä kustannusten muuttumisia tarvitse pelätä. Kehittäjän avulla kauppa myös rakentuu helpommin halutunlaiseksi ja taipuu paremmin erilaisempiinkin muutoksiin.
Suuret verkkokaupat
Etsitkö luotettavaa verkkokauppaa, joka kestää kulutusta ja skaalautuu tarvittaessa? Kalliimpi hinta ei ole yritykselle este, vaan tärkeämpää on palvelun toimivuus, monipuolisuus, luotettavuus ja ylläpidettävyys. Suurempia kauppoja varten luotuja vaihtoehtoja ovat mm. Magento , BigCommerce ja Core dna .
Magento oli vuosia merkittävin verkkokauppa, johon maailman suuryritykset luottivat. Nykyisin tilanne on hieman muuttunut, mutta edelleen monet yritykset luottavat Adoben omistuksessa olevaan ohjelmistoon. Magentosta on saatavilla ilmainen, avoimeen lähdekoodiin perustuva versio, jonka voi asentaa omalle palvelimelle. Lisäksi tarjolla on maksullinen versio, jossa on joitakin lisäominaisuuksia ja siihen voi ostaa joko lisenssin käytettäväksi omalla palvelimella tai hyödyntää sitä ylläpidettynä PaaS-ratkaisuna. Adoben omistuksen seurauksena verkkokauppaohjelmisto saattaa tulevaisuudessa muuttua radikaalistikin, mikä kannattaa ottaa huomioon tätä miettiessä.
BigCommerce tarjoaa puolestaan integraatiota useisiin markkinapaikkoihin ja mahdollistaa tuotteiden lisäämisen automaattisesti muihin myyntikanaviin. Näitä voisivat olla esimerkiksi eBay, Amazon ja Facebook. Core dna puolestaan yhdistää useita organisaation toiminteita yhteen, kuten intranetit, sisällönhallinnan ja markkinointityökalut. Molemmat näistä palveluista tarjotaan vain maksullisina ylläpidettävinä PaaS-ratkaisuina.
Maksuvälittäjät
Verkkomaksuja varten tarvitaan maksuvälittäjä, joka auttaa asiakasta suorittamaan maksun pankin tai luottoyhtiön kautta. Näin maksusuorituksesta saadaan reaaliaikainen tieto, ja tämän ansiosta tuotteet voidaan toimittaa saman tien asiakkaalle. Toinen hyöty maksuvälittäjästä on eri maksutapojen tukeminen, mikä helpottaa ostosten tekoa. Lisäksi maksuvälittäjää käytettäessä arkaluontoisimpien tietojen hoitaminen saadaan ulkoistettua, jolloin verkkokaupan ei tarvitse pelätä näiden tietojen vuotamista itseltä. On kuitenkin syytä muistaa, ettei tämä tarkoita sitä, että tietoturvallisuuden voisi muutoin laiminlyödä.
Yllä olevassa piirakkakaaviossa on listattu Suomessa yleisimmin käytössä olevat maksuvälittäjät (lähde BuiltWith 28.7.2019). Ruotsalainen Klarna (Klarna Bank AB) on selkeä markkinajohtaja niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Tämän jälkeen suosituimmat ovat suomalaiset Holvi (Holvi Payment Services Oy) ja entiseltä nimeltään Suomen Verkkomaksut eli Paytrail (Paytrail Oyj). Suosituimmuus ei tietysti takaa parasta palvelua, ja maksuvälittäjiä löytyy paljon enemmän kuin mitä piirakkakuviosta nähdään. Esimerkiksi kolmas kotimainen maksuvälittäjä on OP-konsernin omistama Chekcout. Jos taas haluat tukea kryptovaluuttojen käyttöä verkkokaupassasi, kannattaa tsekata näistä kuuluisin eli BitPay .
Maksuvälittäjät eroavat mm. tuetuissa maksutavoissa, dokumentaatiossa ja rajapinnoissaan sekä hinnoissaan. Verkkokauppojen hintoja miettiessä onkin syytä ottaa maksuvälittäjät huomioon, koska osa suljetuista ympäristöistä tarjoaa itse maksuvälityspalvelun (tai pakottaa käyttämään tiettyjä palveluita) ja osa ei. Ja vaikka löytäisit haluamasi maksuvälittäjän, ei haluamasi verkkokaupparatkaisu välttämättä tue sitä.
Kehittäjäkustannukset
Kuten edellä kävimme läpi, osa verkkokauppa-alustoista tarjoaa mahdollisuuden itse rakentamiseen, mutta ne saattavat olla silti hankalia käyttää tai vaatia verkkosivujen kehittäjän apua esimerkiksi teeman muokkaamiseen tai lisäosien rakentamiseen. Ja osa ratkaisuista tarvitsee heti jonkun, joka pystyy ymmärtämään ja muokkaamaan koodia tai rakentamaan tarvittavat lisätoiminnallisuudet. Vaihtoehtoja kauppojen suhteen on paljon, samoin verkkosivujen kehittäjiä löytyy paljon, ja siksi verkkokaupan perustaminen on nyt helpompaa kuin koskaan ennen.
Kehittäjien hintoja voi olla myös vaikea vertailla, koska monet tekijät eivät tarjoa kuin tiettyjä verkkokaupparatkaisuja. Ja tietysti vertailu on hankalaa senkin vuoksi, että jokainen projekti on erilainen ja työmäärät voivat vaihdella suurestikin. Toivottavasti kuitenkin sait vaihtoehtoja yritystäsi varten ja hieman ideaa siitä, mitä verkkokaupan pystyttäminen vaatii.